Anvelopele de iarna, obligatorii !!!

Ordonanta privind obligativitatea cauciucurilor de iarna in sezonul rece a fost adoptata, marti, prin lege, de Camera Deputatilor, dupa ce Senatul i-a dat ok-ul la 26 aprilie. Actul normativ se aplica in perioada 1 noiembrie – 1 martie, iar conducatorii autovehiculelor neechipate vor fi sanctionati cu retinerea talonului auto si cu amendade pana la 4.000 de lei, in caz ca sunt prinsi circuland pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei. In medie, soferii vor trebui sa scoata din buzunar 800 de lei pentru anvelope si alte 200 de lei pentru montarea acestora. Cauciucurile all-seasons sunt acceptate ca fiind anvelope de iarna.

Textul de lege privind adoptarea OG nr. 5/2011 stabileste ca neechiparea cu anvelope de iarna, precum si cu lanturi in cazul vehiculelor de transport de marfa de peste 3,5 tone si a celor de transport de persoane cu peste 9 locuri, atrage retinerea talonului auto si aplicarea unei amenzi de la 2.500 la 4.000 de lei. In caz de accident, sanctiunile vor cuprinde si o suma dedicata repararii drumurilor si despagubirilor pentru pagubele produse. Actul normativ permite utilizarea lanturilor antiderapante numai pe drumurile acoperite de zapada, in caz contrar aplicandu-se amenzi pentru deteriorarea carosabilului. Legea mai prevede aplicarea de catre Registrul Auto Roman a sanctiunilor referitoare la starea tehnica a autovehiculelor comerciale, in cazul controalelor tehnice efectuate de catre RAR impreuna cu Politia Romana.

Banii se vor duce la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), ca fonduri destinate remedierii starii tehnice a drumurilor si a pagubelor provocate de accidente care se produc pe soselele nationale si autostrazi. Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a explicat ca sanctiunile se vor calcula in functie de pagubele produse. „CNADNR a calculat ce inseamna pentru fiecare dauna adusa in momentul in care se produc accidente. In ceea ce priveste costul unei ore de actionare, in perioada in care este zapada, degajarea carosabilului este de 10.050 de lei. Costurile implica atat activitatea de deszapezire, cat si alte activitati, ca eliberarea carosabilului, dislocarea autovehiculului, care, din nefericire, costa 5.000 de lei pe ora. Deci, cuantumul despagubirilor a fost calculat in functie de costurile pe care le are compania pentru a degaja drumul si pentru a disloca autovehiculul de pe carosabil”, a spus ministrul. Banii pot fi recuperati atat de la posesorul masinii, cat si de la firma de asigurare la care acesta detine polita.

Legea anvelopelor de iarna in Romania

Incepand cu anul 2011, legislatia romaneasca s-a aliniat la cea a mai multor state europene prevazand obligativitatea folosirii anvelopelor de iarna atunci cand conditiile meteo si de drum impun acest lucru. In aceasta pagina am centralizat toate informatiile de care aveti nevoie pentru a rula in siguranta si a nu fi amendati in Romania pe timp de iarna.

I) Esenta legii pentru soferii care ruleaza pe drumurile publice in Romania este urmatoarea:

1. Pentru autoturisme, SUV, 4×4, vehicule comerciale usoare, masa maxima autorizata sub 3.5 tone
Daca pe sosea este zapada, gheata sau polei, folosirea anvelopelor cu marcaj M+S este obligatorie. Lipsa lor la un control al Politiei pe o sosea acoperita cu gheata, zapada sau polei atrage amenda contraventionala. In cazul provocarii unui accident pe o sosea acoperita cu gheata, zapada sau polei, lipsa anvelopelor cu marcaj M+S atrage si suportarea daunelor provocate infrastructurii rutiere si a costurilor de eliberare a drumului.

2. Pentru camioane si autobuze, vehicule destinate transportului de persoane cu mai mult de 9 locuri si de marfa cu masa maxima autorizata mai mare de 3.5 tone
Daca pe sosea este zapada, gheata sau polei, folosirea anvelopelor cu marcaj M+S este obligatorie pe axa (sau axele) de tractiune. In lipsa anvelopelor cu marcaj M+S, este obligatorie folosirea lanturilor sau altor echipamente antiderapante omologate.

II) Prevederile exacte: definirea si utilizarea anvelopelor de iarna

Extras din Ordonanta Guvernului 5 / 2011

Art. I. — Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 6, după punctul 6 se introduce un nou punct, punctul 61, cu următorul cuprins: „61. anvelope de iarnă — anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor și ale remorcilor acestora, precum și montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, după caz.”

2. La articolul 102 alineatul (1), punctul 28 se modifică și va avea următorul cuprins: „28. conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roțile axei/axelor de tracțiune sau fără a avea montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate;”.

Extras din Directiva 92/23/CEE din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor și ale remorcilor acestora, precum și montarea lor

Anexa II
DEFINITII
2.2. „pneuri pentru zăpadă”: pneuri al căror desen al benzii de rulare și structură sunt proiectate înainte de toate pentru a asigura un comportament mai bun decât al pneurilor normale în noroi și în zăpadă proaspătă sau în curs de topire. Desenul benzii de rulare al pneurilor de zăpadă este în general caracterizat de elemente de crestătură și de matriță masive, mai distanțate unul de celălalt decât la pneurile normale;

3. CERINȚE PRIVIND INSCRIPȚIILE
3.1.5. literele „M + S” (sau „M.S.” sau „M & S”) dacă este vorba de pneuri pentru zăpadă

Apendicele 3
Partea A
Inaltimea inscriptiei M+S >= 4mm
Simbolul M+S poate fi departat de desemnarea dimensiunilor

III) Intrebari frecvente

1. Cum dovedesc ca am montate anvelope de iarna?
Indicati marcajul M+S (sau M.S sau M&S) pe lateralul fiecarei anvelope. Marcajul M+S este prezent si pe anvelopele all-season deci din punct de vedere legal acestea sunt asimilate anvelopelor de iarna.

2. Am nevoie de un certificat sau factura care sa ateste ca anvelopele mele sunt de iarna sau all-season? 
Nu. Marcajul M+S pe lateralul anvelopei este conceput tocmai in acest sens si este acceptat de legislatia europeana si nord americana.

3. Care este diferenta din punct de vedere legal intre anvelopele de iarna si cele all-season?
Niciuna. Legea impune folosirea anvelopelor cu marcaj M+S. Atat anvelopele de iarna cat si cele all-season au marcaj M+S.
Atentie! Din punct de vedere al performantelor, diferentele sunt semnificative si importante.

4. In conditii de iarna trebuie sa am anvelope de iarna pe toate rotile sau ajung doar pe fata?
In cazul turismelor, vehiculelor de teren si al celor comerciale usoare, anvelopele de iarna sau allseason sunt obligatorii pe toate rotile. Pe langa riscul de amenda, rularea cu anvelope de iarna pe o punte si de vara pe alta prezinta un pericol crescut de derapare datorat diferentei de aderenta si comportament. Exceptia se aplica doar in cazul camioanelor si autobuzelor: acestea vor fi echipate oligatoriu cu anvelope M+S doar pe axa de tractiune.

5. Am fost oprit in trafic iarna, pe sosea uscata si nu am anvelope cu marcaj M+S. Pot fi amendat(a)?
Nu. Legea romana specifica obligativitatea anvelopelor de iarna pe drumuri acoperite cu gheata, zapada sau polei. Cu toate acestea, agentii de Politie va pot interzice continuarea drumului daca in fata exista portiuni acoperite de zapada, gheata sau polei si vehiculul dumneavostra nu este echipat corespunzator. In acelasi timp, daca rulati pe timp de iarna fara anvelope cu marcaj M+S si suneti surprinsi de o cadere de zapada sau de ploaie urmata de inghet sunteti expusi riscului de amenda, pe langa riscurile evidente legate de siguranta dumneavoastra si a traficului.

6. In ce perioada calendaristica se aplica legea anvelopelor de iarna?
Ordonanta 5/2011 prevede obligativitatea in functie de conditiile meteo si cele de drum. Acest lucru face obligatorii anvelopele cu marcaj M+S in perioada in care in Romania pot fi intalnite zapada si gheata pe sosele, practic de la jumatatea lui octombrie pana la inceputul lunii aprilie. Evident ca va trebui sa tineti cont de zona in care locuiti: zonele montane au un sezon de iarna mai lung decat cele de la campie.

7. Este obligatorie folosirea anvelopelor M+S la temperaturi sub 7 grade Celsius?
Nu, dar este ferm recomandata din mai multe motive. Primul este compozitia anvelopelor de iarna care le confera aderenta adecvata la temperaturi joase, spre deosebire de cele de vara al caror cauciuc se intareste la temperaturi sub pragul celor 7 grade facandu-le sa piarda semnificativ din aderenta chiar daca soseaua este uscata sau umeda. Al doilea motiv este legat de faptul ca temperatura caii de rulare difera de multe ori de cea a aerului. Este des intalnit fenomenul cand soseaua are sub 0 grade si este acoperita cu polei chiar daca temperatura aerului este cu cateva grade peste punctul de inghet

Sursa: http://www.ziuacargo.ro

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s